List of Publications

Monographs and Edited Volumes

  • Nikolai Medtner: Music, Aesthetics, and Contexts. Co-edited with Christoph Flamm. Hildesheim: Olms, 2021. (forthcoming)
  • The Sonata as an Ageless Principle. Nikolai Medtner’s Early Piano Sonatas: Analytic Studies on their Genesis, Style, and Compositional Technique. PhD dissertation, Vienna University of Music and Performing Arts, 2018. Full text available from the platform musiconn.publish of the Dresden State and University Library. | DOI: 10.25366/2019.15.
  • Edition and supervision of the website Kreativitätsportal Musik. Berlin University of the Arts, Faculty of Music, 2014. Contributions by Ariane Jeßulat, Birger Petersen, Jan Philipp Sprick, Uri Rom, Volker Helbing, and others.
  • Auswendig lernen und spielen. Über das Memorieren in der Musik. Europäische Hochschulschriften, vol. 260. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2010. | DOI: 10.3726/978-3-653-00296-6.

Papers: Musicology

  • “Generic Hybrids and Permeability of Musical Genres in Medtner.” In Nikolai Medtner: Music, Aesthetics, and Contexts, edited by Wendelin Bitzan and Christoph Flamm. Hildesheim: Olms, 2021. (forthcoming)
  • “Decision, Hope, and Resignation. The Russian Composer Nikolai Medtner’s Stay in Berlin, 1921–24.” In Eastern European Emigrants and the Internationalisation of 20th-Century Music Concepts, edited by Anna Fortunova and Stefan Keym. Hildesheim: Olms, 2021. (forthcoming)
  • “Durch alle Tonarten: Omnitonale Präludienzyklen für Klavier. Eine Darstellung der Gattungsgeschichte mit besonderem Blick auf Musik aus Sowjetrussland.” Archiv für Musikwissenschaft 73, no. 3 (2016): 185–219.
  • “Tönende Buchstaben. Zur Transkription deutscher Lautentabulaturen am Beispiel von Hans Newsidlers Entlaubet ist der walde.” Phoibos: Zeitschrift für Zupfmusik 8, no. 1 (2015): 93–113.
  • “Klaviersonaten aus Russland. Komponisten und Werke des 19. und 20. Jahrhunderts: Ein Überblick.” Contrapunkt Magazine, no. 7 (2012): 16–21.
  • “Folklore, Ständchen, Nachtmusik? Gezupfte Saiten als instrumentatorisches Idiom im vierten Satz aus Mahlers siebter Symphonie.” In Identität. Alterität. Musik, edited by Annegret Huber, Cornelia Szabó-Knotik, and Markus Grassl, 69–82. Erträge der Lehre, vol. 4. Vienna: Mille Tre, 2011. | DOI: 10.2307/j.ctvdjrp6d.7.

Papers: Music Theory

  • “Die Übersteigerung der Sonatenform. Zu Nikolaj Metners Klaviersonate e-Moll op. 25 Nr. 2.” In Populäre Musik und ihre Theorien: Begegnungen, Perspektivwechsel, Transfers, edited by Christian Utz (2021), 259–74. GMTH Proceedings 2017. | DOI: 10.31751/p.53.
  • “Sonatentheorien des Ostens. Zum Transfer einer mitteleuropäischen Formidee nach Russland und in die Sowjetunion bis 1945.” Journal of the German Society for Music Theory (ZGMTH) 15, no. 2 (2018): 23–43. | DOI: 10.31751/980.
  • “Taneev, Skryabin, and the Orchestra: Concepts of Thematic Unity in Russian Symphonies at the Turn of the 20th Century.” Journal of the Russian Society for Music Theory (Obshchestvo Teorii Muzyki) 4, no. 13 (1 / 2016): 1–8. Extended German version: “Taneev, Skrjabin und das Orchester. Konzepte zyklisch-mehrsätziger Form in russischen Symphonien an der Wende zum 20. Jahrhundert.”  Musik & Ästhetik 21, no. 84 (4 / 2017): 60–77.
  • “Die Initialkadenz als Eröffnungstopos im Klavierschaffen Franz Liszts. Zum Fortwirken eines tradierten Generalbassmodells im 19. Jahrhundert.” In Musiktheorie im 19. Jahrhundert, edited by Martin Skamletz, Michael Lehner, and Stephan Zirwes, 51–60. Proceedings of the 11th GMTH conference. Schliengen: Argus, 2016.
  • “Nikolaj Metners einsätzige Sonatenformen. Konzepte von Symmetrie und Balance in den Klaviersonaten op. 11 und op. 22.” Die Tonkunst. Magazin für klassische Musik und Musikwissenschaft 10, no. 4 (2016): 451–58.
  • “A Milestone of Symbolist Music. A Multi-Perspective Examination of Nikolai Medtner’s Sonata-Ballade, Op. 27.” Problemy muzykal’noy nauki. Russian Journal of Academic Studies 10, no. 3 (2016): 6–14. | DOI: 10.17674/1997-0854.2016.3.006-014.
  • “Die Vokalise im Schaffen russischer Komponisten. Zur Melodik des textlosen Gesangs bei Metner, Rachmaninov und Glière.” In Kreativitätsportal Musik. Berlin University of the Arts, Faculty of Music, 2014.
  • “Sur le mode mineur: Ein Mondbild in Moll. Eine analytische Annäherung an Debussys Verlaine-Lied Clair de lune.” Journal of the German Society for Music Theory (ZGMTH) 9, no. 2 (2012): 289–301. | DOI: 10.31751/684.
  • “Gute Zeiten, schlechte Zeiten. Metrisch-hörpsychologische Täuschungen bei auftaktigen Halbtakten im Alla breve.” In Kreativität. Struktur und Emotion, edited by Andreas Lehmann, Ariane Jeßulat, and Christoph Wünsch, 73–81. Proceedings of the 10th GMTH conference. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012.
  • “Mondinsel im Blumenmeer. Ein analytischer Versuch über Schumanns Heine-Lied Die Lotosblume op. 25 Nr. 7.” Contrapunkt Magazine, no. 1 (2011): 20–24.

Papers: Music Education and Methodology

  • “Analyse als Weg zum Auswendiglernen von Musik. Intentionales Memorieren und seine Bedeutung für die Aufführungspraxis.” In Musiktheorie und Improvisation, edited by Jürgen Blume and Konrad Georgi, 619–27. Proceedings of the 9th GMTH conference. Mainz: Schott, 2014: Schott.
  • “Never-ending Canon. Didactical Approaches to Two-part Imitational Passages from Josquin’s Masses«.” Rivista di Analisi e Teoria Musicale. Journal of the GATM (Gruppo Analisi e Teoria Musicale) 19, no. 2 (2013), 111–18.
  • “Vom Satzmodell zum Werk – und zurück. Stephen Hellers Melodische Etüden als Anregung zur spielerischen Rekomposition”. Üben & Musizieren 21, no. 2 (2013): 22–25.
  • “Durch Analyse zum Auswendiglernen. Intentionales Memorieren am Beispiel eines Klavierstücks.” Üben & Musizieren 18, no. 4 (2010): 26–30. Reprinted in Zuhause sein im Tonsystem, 135–41. Documentation of the European Piano Teachers Association (EPTA) 2008–2009. Düsseldorf: Staccato, 2010.
  • “Erfolg im Instrumentalunterricht. Betrachtungen eines Lehrenden.” Üben & Musizieren 15, no. 6 (2007): 8–13.

Enyclopaedic Articles and Reviews

  • “Lera Auerbach,” “Sylvain Cambreling,” “Trevor Pinnock,” “Günter Wand,” “Orchestra of the Age of Enlightenment,” and “Wiener Musikverein.” In Lexikon des Orchesters, edited by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, and Christoph Wünsch. Laaber: Laaber, 2021. (forthcoming)
  • Review: Musik verstehen – Musik interpretieren. Festschrift für Siegfried Mauser zum 65. Geburtstag, edited by Dieter Borchmeyer, Susanne Popp, and Wolfram Steinbeck. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2019. Die Musikforschung 73, no. 1 (2020): 65–67.
  • Review: Felix Diergarten and Markus Neuwirth. Formenlehre. Ein Lese- und Arbeitsbuch zur Instrumentalmusik des 18. und 19. Jahrhunderts. Laaber: Laaber, 2019. Music Theory and Analysis 6, no. 2 (2019): 254–62. | DOI: 10.11116/MTA.6.2.5.
  • Vincent d’Indy. Cours de composition musicale. In Lexikon Schriften über Musik, vol. 1: Music Theory from Ancient Time to the Present, edited by Ullrich Scheideler and Felix Wörner, 224–27. Kassel: Bärenreiter, 2017.
  • Numerous CD and concert reviews for the online journal www.klassik.com (2005–11), covering music by Arensky, Bartók, Crumb, Frescobaldi, Machaut, Martinu, Nancarrow, Rihm, Schnittke, Schoenberg, Sweelinck, Ullmann, and others.

Music Journalism

  • “Sei mein Genie. Zur Langlebigkeit eines überkommenen Rezeptionsparadigmas im Musikjournalismus.” VAN Magazin #198, 3 April 2019.
  • “Künstlerische Exzellenz in der Musik: Elementare Notwendigkeit oder elitärer Fetisch?” Co-authored with Helge Harding. Üben & Musizieren 26, no. 1 (2018): 6–10.
  • “Ein postf**tischer Jahresrückblick. Zeitgenössisches aus dem Gegenwartsmusikleben.” Satirical retrospect for the music blog Musik – mit allem und viel scharf, 23–31 December 2016. Part 1 | Part 2 | Part 3 | Part 4.
  • “Raus aus der Opferrolle! Ein Appell an Musikerinnen und Musiker für berufsständisches Engagement.” Co-authored with Helge Harding. Musikschule Direkt, no. 6 (2016): 2–4. Extended version: “Infobrief für freie Musiker(innen) und Musikpädagog(innen) in Berlin.” Published on the website of Deutscher Tonkünstlerverband Berlin (DTKV), 30 May 2016.
  • “On the Limitations of Vocal Repertoire«.” Hello Stage Blog, 3 June 2016. German version: “Von den Grenzen des Gesangsrepertoires.” Bad Blog of Musick of the neue musikzeitung, 3 February 2017.
  • “One-Track Career, Two-Class Musicianship.” Hello Stage Blog, 15 March 2016.
  • “Von hohen Rössern und Untiefen der Moderne. Eine seiltänzerische Kolumne ohne Netz und doppelten Boden.” Seiltanz. Beiträge zur Musik der Gegenwart, no. 12 (2016): 47–49.
  • “Es, es, es und es – ist das ein falscher Schluss? Ein Beitrag zur Genderforschung in den musikalischen Künsten und Wissenschaften.” Bad Blog of Musick of the neue musikzeitung, 25–29 May 2015. Part 1 | Part 2 | Part 3 | Part 4.
  • “Für ein Musizieren jenseits des Tellerrandes. Zur Schieflage der professionellen Musikausbildung in Deutschland: Ein Appell.” Campus magazine of the neue musikzeitung, no. 6 (2015): 1–2. Excerpt published as “Hauptfach Tunnelblick?” in VAN Magazin #6, 22 April 2015.
  • “Tradition und Gegenwart. Zur Auseinandersetzung des Künstlers mit der Tradition am Beispiel der Musik.” eigenArt Magazine of the Berlin University of the Arts, no. 74 (2010): 40–41.

Music Editions

  • Mikhail Glinka. Zhavoronok (The Skylark). Piano transcription by Mily Balakirev. Fingerings by Evgeny Kissin. Munich: G. Henle Verlag, 2021. (forthcoming)
  • Frédéric Chopin. Barcarolle for piano in F-sharp major, Op. 60. Fingerings and performance notes by Hardy Rittner. Kassel: Bärenreiter, 2020.
  • Günther Bitzan. Piano Trio in D major (1942). Rangsdorf: Zweiklang Verlag, 2016.
  • Günther Bitzan. Violin Sonata in F major (1942). Rangsdorf: Zweiklang Verlag, 2016.
  • Günther Bitzan. Violin Sonata in C minor (1941). Rangsdorf: Zweiklang Verlag, 2015.

Selected writings available on Academia.edu and ResearchGate.
Here is a full list of publications and lectures (PDF).