Das Elend der Musikhochschulen
Das Elend der Musikhochschulen

Das Elend der Musikhochschulen

Wie kann die Beschäftigungsfähigkeit für Absolventen künstlerischer Musikstudiengänge wiederhergestellt werden? Ich prangere diese Problematik schon seit einiger Zeit an. Nun findet hier jemand die richtigen Worte, um den absurden und bedauernswerten Zustand der professionellen Musikausbildung in Deutschland zu charakterisieren. Bitte lest und verbreitet dieses bemerkenswerte Interview mit Esther Bishop im VAN Magazin, geführt von Sophie Wasserscheid. Es wird Zeit für einen Paradigmenwechsel, um das gegenwärtige, von Dysfunktionalität, Selbstbezogenheit und Fehladministration gekennzeichnete System zu modernisieren und seine Curricula von Grund auf neu zu denken. Doch kluge Worte allein werden nicht viel bewirken – und ich bin sehr skeptisch, ob es den Musikhochschulen möglich ist, aus sich selbst heraus Reformen zu initiieren und durchzuführen.

Ein Kommentar

  1. Heinz Geuen, principal of Hochschule für Musik und Tanz Köln, has published a counterstatement to the interview (www.bit.ly/2MVO17R), emphasising the importance of free access to musical education of all kinds and the alleged need for a competitive oversupply with music graduates. These are long-familiar standard arguments of music university administrations, legitimating the whole system as it is, and evading the question if it is really necessary to have four out of five students graduate with more than dubious perspectives. Geuen has only qualitative points and fails to argue quantitatively, which is a deficiency of his perspective. Maybe his Cologne institution is well-off in terms of diversity of curricula and openness of teaching culture—my congratulations. Yet at the same time, this is clearly not true for many other music universities. I have been observing seven institutions as a student and faculty member for the last 15 years, and none of them matches Geuen’s description.
    Furthermore, it is illicit to denounce the link between one-to-one-tuition and the #metoo debate. Of course we need to continue discussing about this paradigm of artistic teaching, about hierarchical disparities, and about how these encourage harassment or sexually offensive behaviour. Esther Bishop reacted to a question of the interviewer and has by no means questioned the ethical basis of one-to-one teaching—and Geuen’s thin-skinned reaction only proves his vulnerability in this issue. In sum, I deduce from his statement a compulsive defence of the status quo rather than true willingness to introduce overdue reforms. His attitude devaluates the need for changes in structure, administration, and curricula, basically saying »So what, we already do lots of things!«. The text thus confirms the evaluation I have already expressed elsewhere: It will not be possible to change the system from inside out.

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