Derzeit geschieht etwas an den öffentlichen Musikschulen Berlins, das seit einiger Zeit nicht mehr vorgekommen ist: Es werden Festanstellungen vorgenommen. An der Tatsache, dass die kommunale Musikausbildung fast vollständig in den Händen von Freiberuflern liegt, wird sich allerdings auf absehbare Zeit nichts ändern, auch wenn der Anteil der im Angestelltenverhältnis tätigen Mitarbeiter an den Bezirksmusikschulen nun von 7% auf 20% erhöht werden soll. Abgesehen von einer seltsamen Kontroverse zwischen Senat und Musikverbänden, wie vielen Vollzeitäquivalenten dieser Zuwachs entspricht, bleiben einige weitere Fragen offen. Sollten die neu geschaffenen Stellen öffentlich ausgeschrieben werden oder gezielt den freien Mitarbeiten einer Musikschule zu Gute kommen? Ist es hinnehmbar, wenn Bewerber_innen nur auf Grundlage eines Vorstellungsgesprächs eingestellt werden, ohne ihre Qualifikation in einer Lehrprobe oder einem Vorspiel nachzuweisen? Und schließlich: Weshalb werden Festanstellungen als wichtiger angesehen als grundsätzliche Fragen zum Qualitätsmanagement und zur Nachhaltigkeit der musikalischen Grundausbildung?
I wanted to add some thoughts about the general expectations of freelance music teachers with regard to permanent employment. During the past decades, there have been hardly any hirings at Berlin music schools, which means that teaching staff is largely unfamiliar with the situation of permanent positions being offered. Many colleagues seem to hope or expect that they will be considered for being hired due to their achievements in the past, as if being rewarded for their ceaseless engagement in favour of their schools as freelancers. I’d like to emphasize that this attitude is a general misapprehension. A vital job market needs vital competition and continuous re-assessment of skills and abilities. As an employee in teaching or in the creative industry you are required to apply for new positions and challenges throughout your working life, and to undergo evaluation at regular intervals as a means of quality management. The belief that somebody ›deserves‹ or ›earns‹ a certain position on the basis of his or her past achievements or reputation is a misleading illusion. Therefore, the Berlin music schools should advertise their vacancies as publicly as possible in order to attract a wide field of applicants. Teaching staff must demonstrate their proficiency in open and fair-minded application procedures, and also in comparison to external candidates.