Aria and Fughetta after Bach

Aria and Fughetta after Bach

During the last days I made a three-part keyboard arrangement of the final aria Drum schließ ich mich in deine Hände from Johann Sebastian Bach’s motet Komm, Jesu, komm, BWV 229. This aria is one of my all-time favourite chorale settings: It features cadences in no less than five different scale degrees and culminates in a marvellously ornated concluding melisma. The Baroque lyrics by Paul Thymich figure as a deeply touching embodiment of poetic devotion to the creator in the face of death—and this is why I chose to perform the music at my grandmother’s funeral earlier this week. Subsequently, I replenished the composition with a brief fughetta on the subject of the aria’s first line. Hope you won’t mind the sad occasion of its genesis and enjoy the piece anyway.

5 Comments

  1. Herrmann

    Ich bin zufällig auf diese Seite gestoßen und habe noch nie irgendwo irgendetwas kommentiert. Jetzt aber hänge ich mich doch mal rein, um dem Herrn Bitzan insbesondere zur gelungenen und gut klingenden Fughette zu gratulieren. Allein schon die Idee, aus dem Incipit der Aria ein solches kontrapunkttaugliches Thema zu machen … da muss man erstmal drauf kommen.
    Auch Ihre letzte Replik auf den Quintenkritiker habe ich amüsiert gelesen. Ich finde da übrigens keine parallelen Quinten, allenfalls eine parallele Oktave (Aria, T. 12) und eine Oktav-Akzentparallele (Fughette, T. 18, beide einfach zu beheben. Also weitermachen, nicht verstimmen lassen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.